Underdirektør - Leder for enheten Prosjektgjennomføring

Statsbygg er en av Norges største byggherrer og eiendomsforvaltere, og gir råd til staten i bygge- og eiendomssaker. På vegne av staten leder vi noen av landets største og mest komplekse byggeprosjekter og tar vare på noen av våre aller viktigste eiendommer. Statsbygg skal tenke og handle langsiktig, og derfor har vi satt oss ambisiøse mål. Vi skal være en virksomhet som ser dagens og framtidens behov hos de som bruker bygningene våre, og vi satser spesielt på bærekraft, seriøsitet og innovasjon.

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulik kompetanse, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.

Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. Søkere kan bli oppført på søkerlisten selv om vedkommende har anmodet om konfidensiell behandling. Søkere vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.

Fakta om stillingen:

Firma: Statsbygg

Fylke: Oslo

Sted: Oslo

Søknadsfrist: 29.10.2024

Vil du lede arbeidet med å sikre enhetlig og kvalitetssikret gjennomføring av Statsbyggs byggeprosjekter?

Vi søker nå en utviklingsorientert pådriver til å lede enheten Prosjektgjennomføring i Statsbyggs Prosjektsenter (PMO). 

Statsbyggs oppdrag er å bygge, forvalte og drifte lokaler for statlige virksomheter i sivil sektor. Vi har som mål å være landets ledende byggherre og et forbilde for bransjen når det gjelder ledelse og styring av komplekse byggeprosjekter. Vi har over 150 pågående byggeprosjekter, deriblant en rekke av landets største, som Regjeringskvartalet, NTNU Campussamling og Vikingtidsmuseet på Bygdøy. Bygg med mening! 

Vår ambisjon er å utvikle og bygge riktig prosjekt til rett pris – hver gang. Som leder av Prosjektgjennomføring i Statsbyggs PMO-funksjon, skal du lede arbeidet med å standardisere måten vi jobber på, for å utvikle hvert prosjekt på en smart, smidig og kostnadseffektiv måte. Du skal samtidig bidra til samhandling, nytenkning og læring i prosjektene, gjennom å jobbe i grensesnittet mellom mennesker, prosesser og teknologi. Riktig person ser byggene våre i livsløpsperspektiv, og bidrar til prosjekter som skaper verdi i hele verdikjeden med bygging, forvaltning og drift. Du bør ha gode strategiske evner, og samtidig god gjennomføringskraft til å drive frem utvikling og nye måter å jobbe på. Stillingen rapporterer til PMO-direktør i Byggherreavdelingen.

Arbeidsoppgaver

  • Lede og videreutvikle enheten Prosjektgjennomføring som en stabsfunksjon som hjelper byggeprosjektene med å lykkes, og gjør det «lett å gjøre rett» for de som jobber i prosjektene 
  • Lede enhetens arbeid, med bl a å
  1. Forvalte og videreutvikle Statsbyggs prosjektmodell og vår beste praksis innen sentrale prosjektstyringsprosesser, som fremdriftsplanlegging, kvalitetsstyring, risikostyring, kontraktsstyring og systematisk ferdigstillelse
  2. Lede den videre implementeringen av Omega365 som vårt helhetlige prosjektstyringsverktøy
  3. Bidra til økt digitalisering og innovasjon i byggeprosjektene 
  4. Sikre systematisk læring og erfaringsdeling mellom prosjekter 
  5. Sikre strategisk utvikling av nye kontrakts- og gjennomføringsmodeller
  • Bidra strategisk, taktisk og operativt som en god rådgiver og samarbeidspartner for både byggeprosjektene og Statsbyggs virksomhet og ledelse
  • Bygge en kultur og et arbeidsmiljø som får det beste ut av enhetens 10 medarbeidere (personalledelse)

Kvalifikasjoner

  • Relevant utdannelse på masternivå. Særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningsnivå
  • Erfaring fra ledelse eller operativ styring av komplekse byggeprosjekter 
  • Fordel med erfaring fra personal- og/eller fagledelse
  • Fordel med erfaring med Omega 365 og andre digitale verktøy/applikasjoner i styringen av byggeprosjekter
  • Fordel med erfaring med prosessledelse og å drive gjennom endringer
  • Fordel med annen relevant erfaring fra bygge- eller anleggsbransjen 
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk

Personlige egenskaper

  • Særdeles god relasjonsbygger, som skaper tillit og samtidig evner å utfordre ledere og medarbeidere på alle nivåer
  • Målrettet og strukturert 
  • God forretningsforståelse (f eks evne til å se det store bildet og hva som bidrar til verdiskapning) 
  • En pådriver som gir retning, og motiverer til samarbeid og samhandling
  • Evne til å fasilitere, engasjere og motivere
  • Løsnings- og serviceorientert

Vi tilbyr

  • En meget spennende og variert prosjektportefølje
  • Mulighet til å bidra i noen av landets mest samfunnsaktuelle prosjekter
  • Ambisiøst og tverrfaglig miljø
  • Gode faglige utviklingsmuligheter og godt arbeidsmiljø
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger 
  • Lønn etter statens lønnsregulativ som underdirektør fra kr 1 000 000 til kr 1 200 000,-, avhengig av kompetanse. For spesielt godt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes

Kontaktperson:

Trine Eiken

avdelingsdirektør 

Telefon:+47 905 28 835

SØK STILLING

Powered by Labrador CMS