
Produkteier for digitale verktøy i byggeprosjekter
Statsbygg er en av Norges største byggherrer og eiendomsforvaltere, og gir råd til staten i bygge- og eiendomssaker. På vegne av staten leder vi noen av landets største og mest komplekse byggeprosjekter og tar vare på noen av våre aller viktigste eiendommer. Statsbygg skal tenke og handle langsiktig, og derfor har vi satt oss ambisiøse mål. Vi skal være en virksomhet som ser dagens og framtidens behov hos de som bruker bygningene våre, og vi satser spesielt på bærekraft, seriøsitet og innovasjon.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulik kompetanse, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. Søkere kan bli oppført på søkerlisten selv om vedkommende har anmodet om konfidensiell behandling. Søkere vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.
Statsbygg søker deg som brenner for å digitalisere og effektivisere byggeprosjekter. Vi har flere av Norges største byggeprosjekter, og med din hjelp skal vi skape smartere og mer datadrevne løsninger for fremtidens byggenæring.
Statsbygg er ansvarlig for å bygge, forvalte og drifte lokaler for statlige virksomheter i sivil sektor. Vår visjon er å være landets ledende byggherre og et forbilde for bransjen innen styring av komplekse byggeprosjekter. Blant våre over 180 aktive prosjekter finner du noen av landets mest ikoniske, som Regjeringskvartalet, NTNU Campussamling og Vikingtidsmuseet på Bygdøy.
Vårt mål er at byggeprosjektene skal ledes og styres på en enhetlig måte som sikrer gjentatte vellykkede byggeprosjekter. I denne rollen vil du få ansvaret for å standardisere den digitale verktøykassen til byggeprosjektene. Du vil lede et dedikert team som skal etablere og videreutvikle digitale løsninger som løser byggeprosjektenes behov. I førsteomgang innebærer dette å lede den videre implementeringen av Omega 365 som vårt helhetlig prosjektstyringsverktøy. På sikt blir det relevant å utvide verktøykassen med andre verktøy som bidrar til ytterligere effektivisering.
Høres dette spennende ut? Da vil vi høre fra deg!
Arbeidsoppgaver
Produktutvikling og gjennomføring
- Lede vårt produktteam for digital verktøystøtte i byggeprosjektene
- Bruke data og teknologi til å understøtte Statsbyggs beste praksis for prosjektgjennomføring
- Utarbeide veikart og planer for utvikling og implementering av digitale løsninger
- Planlegge og lede utviklingen fra dagens situasjon til ønsket fremtidig tilstand
Brukerinnsikt og samarbeid
- Ha tett dialog med både brukerne i byggeprosjektene og med prosess- og fagansvarlige sentralt i Statsbygg
- Utarbeide brukerinnsikt og forstå brukerbehov for å skape gode brukeropplevelser
- Bidra til digital kompetanseutvikling i byggeprosjektene
- Bygge smidig kultur og tankesett gjennom inspirasjon og deling
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning innen relevante fagområder (minimum bachelornivå). Solid erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning
- Minimum 8 års erfaring med relevant strategisk utviklingsarbeid i større virksomheter
- Erfaring med ledelse av digitale utviklingsprosjekter
- Fordel med erfaring fra byggeprosjekter og/eller digitale verktøy for prosjektstyring
- Erfaring med produktutvikling i smidige organisasjoner
- Erfaring med å implementere endringer i arbeidsmåter og samhandlingsformer
- Meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
Personlige egenskaper
- Nysgjerrig og brukerorientert
- Særdeles god relasjonsbygger, som skaper tillit og samtidig evner å utfordre ledere og medarbeidere på alle nivåer
- En pådriver som gir retning, og motiverer til samarbeid og utvikling
- Målrettet og strukturert med høy gjennomføringsevne
- God forretningsforståelse (f eks evne til å se det store bildet og hva som bidrar til verdiskapning)
- Engasjement og entusiasme for å bygge en dynamisk kultur
Vi tilbyr
- Muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker og påvirke en hel bransje
- En unik mulighet til å være med å forme og utvikle egen stilling i en innovativ og modig organisasjon med stort samfunnsansvar
- Moderne og aktivitetsbasert arbeidsplass midt i Oslo sentrum med godt kollektivtransporttilbud og sykkelparkering innendørs
- Hyggelige kolleger og godt arbeidsmiljø, overtidsbetaling, gode pensjons- og forsikringsordninger, fleksitid og støtteordning for trening
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med gode pensjons-, forsikrings- og boliglånsordninger
- Stillingen lønnes fra kr 800 000 til kr 1 000 000 avhengig av erfaring og kvalifikasjoner. For spesielt godt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes.
Kontaktinformasjon
Fredrik Walstad
underdirektør prosjektgjennomføring
Trine Eiken
avdelingsdirektør