Innkjøpssjef - Konsern
Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) er en nordnorsk entreprenør med aktiviteter både internasjonalt og i hele Norge innen bygging av infrastruktur, tunneler, betong, kjerneboring, gruvedrift og masseflytting. Selskapet er en del av LNS-konsernet som per 2025 består av 16 bedrifter og har ca. 900 ansatte. Omsetningen i 2023 for hele konsernet var 3,1 milliarder.
LNS konsernet vokser, og vi styrker konsernet med Innkjøpssjef på konsernnivå. Vi søker en kommersiell og strategisk sterk innkjøpssjef som vil ha det overordnede ansvaret for konsernets innkjøpsfunksjon. Rollen innebærer å utvikle og implementere en helhetlig innkjøpsstrategi, sikre gode kontrakter og bygge strukturerte prosesser som styrker konsernets konkurransekraft.
Stillingen krever både forretningssans og teknisk innsikt. Du må forstå de komplekse prosjektene innen gruve- og entreprenørvirksomhet, og samtidig kunne omsette dette til gode innkjøpsavtaler og leverandørstrategier.
Stillingen rapporterer til konsernsjefen.
Arbeidssted: Hovedkontor Risøyhamn eller Oslo-kontoret. Hjemmekontor kan vurderes for rett kandidat. Stillingen vil innebære en del reisevirksomhet.
Arbeidsoppgaver
- Utvikle og lede konsernets innkjøpsstrategi
- Forhandle og inngå rammeavtaler og større kontrakter på konsernnivå
- Videreutvikle konsernets innkjøpsstruktur, systemer og verktøy
- Bidra til å sikre at kontrakter oppfyller konsernets krav til kvalitet, bærekraft og etikk
- Forbedre og standardisere innkjøpsprosesser og rutiner
- Etablere og utvikle strategiske leverandørrelasjoner
- Inngå avtaler med større underentreprenører og leverandører til konsernets prosjekter
- Samarbeide tett med prosjektledere og fagmiljøer for å sikre kommersielt gode og teknisk riktige kontrakter
- Utarbeide analyser og beslutningsgrunnlag for konsernledelsen
- Følge opp status og fremdrift på avtaler og leveranser
- Støtte og utvikle innkjøpsfunksjonen i datterselskaper, herunder innkjøpssjefer, innkjøpsansvarlige og maskinansvarlige
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning (bachelor- eller masternivå)
- Lang og relevant erfaring kan kompensere fra utdanningskravet
- Solid erfaring fra strategisk innkjøp, kontraktsforhandlinger eller prosjektledelse
- Bakgrunn fra bygg, anlegg, gruvedrift eller annen industriell virksomhet
- God teknisk forståelse og evne til å sette seg inn i komplekse prosjekter
- Gode norsk og engelskkunnskaper
Personlige egenskaper
- Sterk forretningssans, forhandlingskompetanse og gjennomføringsevne
- Gode samarbeidsevner og evne til å bygge tillit internt og eksternt
LNS er kjent for å være et selskap med lite byråkrati og korte beslutningslinjer. Dette krever selvstendige medarbeidere som våger å ta avgjørelser. Godt humør og en sporty innstilling er andre egenskaper som er viktig for å trives i LNS.
Vi tilbyr
- Heltid/fast stilling
- En nøkkelrolle i konsernet, med stor påvirkningskraft
- Muligheten til å være med på å utvikle konsernets prosjekter og resultater
- Et spennende, uformelt og inkluderende arbeidsmiljø
- Konkurransedyktige lønnsbetingelser
- Gode pensjons- og forsikringsordninger og AFP ordning
Vi ønsker at våre ansatte i størst mulig grad skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av alder, kjønn, seksuell orientering, religion og kulturell bakgrunn.
Kontaktinformasjon
Rune Frøyslie, Managing partner
Telefon:+47 402 82150, E-post:runef@habberstad.no
Kari Meyr, Management consultant
Telefon:+47 452 25533, E-post:kari.meyr@habberstad.no