
Avdelingsdirektør
Statsbygg er en av Norges største byggherrer og eiendomsforvaltere, og gir råd til staten i bygge- og eiendomssaker. På vegne av staten leder vi noen av landets største og mest komplekse byggeprosjekter og tar vare på noen av våre aller viktigste eiendommer. Statsbygg skal tenke og handle langsiktig, og derfor har vi satt oss ambisiøse mål. Vi skal være en virksomhet som ser dagens og framtidens behov hos de som bruker bygningene våre, og vi satser spesielt på bærekraft, seriøsitet og innovasjon.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulik kompetanse, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. Søkere kan bli oppført på søkerlisten selv om vedkommende har anmodet om konfidensiell behandling. Søkere vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.
Vil du lede og utvikle Statsbyggs rådgivningstjeneste for leie i markedet?
Er du en strategisk og relasjonssterk leder som vil bidra til at statlige virksomheter får lokaler som støtter deres samfunnsoppdrag når de skal leie lokaler i markedet?
Nå søker vi en tydelig og inspirerende seksjonsleder til Statsbyggs rådgivningstjeneste.
Om rådgivningstjenesten:
Statsbyggs rådgivningstjeneste er statens fagmiljø for anskaffelse av effektive og bærekraftige kontorlokaler. Tjenesten sikrer statens interesser i leiesaker og oppnår svært gode resultater på kvalitet og kostnadseffektivitet. Med unntak for NAV og Politiet er tjenesten obligatorisk å bruke for virksomheter med leieforpliktelser over 30 millioner kroner i leieforholdets levetid. Vi tilbyr råd og bistand i alle faser av prosessen knyttet til leieforholdet: ved relokalisering, inngåelse av leieavtaler eller reforhandling av eksisterende avtaler. Fra innflytting til fraflytting og tilbakelevering.
Statsbyggs rådgivningstjeneste er del av avdeling for Rådgivning og tidligfase med totalt 50 medarbeidere fordelt på fire seksjoner. Avdelingen gir råd til departementer og statlige virksomheter knyttet til anskaffelse av nye lokaler, utredninger og byggeprosjekter i tidligfase og lokaliserings- og reguleringssaker.
Om rollen:
Som seksjonsleder får du ansvar for et sterkt team med prosjektledere og for rådgivningen vi gir om nye leieforhold. Du får en sentral rolle i å sikre at leieporteføljen møter statens krav til arealbruk, seriøsitet og fremtidsrettede løsninger. Rollen gir stor påvirkningskraft på utviklingen av virksomhetsområdet, og du blir en del av avdelingens ledergruppe.
Vi ser etter deg som bygger tillit, motiverer medarbeidere og evner å omsette strategiske mål til konkrete planer. Hos oss får du spennende og varierte dager, og muligheten til å utvikle både mennesker og fagmiljø.
Arbeidsoppgaver
- Lede seksjonen strategisk, faglig og operativt. Du vil ha personal- budsjett og resultatansvar
- Prosjekteierskap for oppdrag, herunder oppdragsdialog og kvalitetssikring
- Porteføljestyring for oppdragsporteføljen og nye arealbehov som skal løses i markedet
- Sørge for at departementer og statlige virksomheter får bistand og råd av høy kvalitet og til rett tid. Du skal sikre at statens regelverk og føringer for leiesaker og arealbruk etterleves
- Ansvar for at seksjonens arbeid og prioriteringer er forankret i virksomhetens strategi og verdier
- Bidra til utvikling av rådgivningstjenesten, ved å videreutvikle og forbedre prosessene våre, anvende ny teknologi og rekruttere riktig kompetanse
- Bidra aktivt i avdelingens ledergruppe
Kvalifikasjoner
- Mastergrad, for eksempel innen økonomi, samfunnsfag, juss eller eiendomsfag
- Ledererfaring med personal- og resultatansvar
- Erfaring med offentlige beslutningsprosesser
- Svært gode formidlingsevner muntlig og skriftlig på norsk og god digital forståelse og interesse
Statsbygg benytter ekstern leverandør for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken blir utført etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Personlige egenskaper
- Du er en problemløser, god på å se utfordringer og identifisere løsninger
- Du har høy gjennomføringsevne og er resultatorientert
- Du har god rolleforståelse, evner å løfte blikket og ha et strategisk tankesett
- Du har svært gode formidlingsevner muntlig og skriftlig
- Du er trygg i lederrollen og evner å skape troverdighet og motivere de rundt deg
Vi tilbyr
- Lederstilling for en seksjon på for tiden 10 medarbeidere. Stillingen rapporterer til direktør for Rådgivning og tidligfase
- Vi tilbyr deg en spennende lederjobb med et viktig samfunnsoppdrag i et godt fagmiljø
- Stillingen lønnes som avdelingsdirektør fra kr 1 150 000,- til kr 1 280 000-, avhengig av erfaring og kvalifikasjoner
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med gode pensjons-, forsikrings- og boliglånsordninger
- Sommertid og fleksible ordninger
- Støtteordninger for trening og eget bedriftsidrettslag
- Moderne arbeidsplass midt i Oslo sentrum med godt kollektivtransporttilbud, gratis sykkelparkering innendørs og meget bra kantine
Kontaktinformasjon
Yngvild Pernell, avdelingsdirektør, Telefon: +47 984 91 616