Statensvegvesen

Avdelingsdirektør - Bygg og eiendom

Om Statens vegvesen Statens vegvesen leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveger, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg, og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.

Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.

Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.

Fakta om stillingen:

Firma: Statens vegvesen

Fylke: Østfold

Sted: Moss

Søknadsfrist: 23.09.2024

Er du klar til å lede en landsomfattende bygg- og eiendomsavdeling hos Statens vegvesen og bidra til utviklingen av bærekraftige og innovative løsninger? Vi søker en analytisk og innsiktsdrevet leder som kan stå i spissen for vår eiendomsportefølje og sørge for optimal forvaltning av våre bygninger og fasiliteter.

Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner. Bygg og eiendom er en av syv avdelinger i divisjonen Fellesfunksjoner og HR, med hovedkontor i Moss. Avdelingen består av 99 ansatte. 

Arbeidsoppgaver og ansvar

Lederansvar:

Som leder har du det overordnede ansvaret for eiendomsporteføljen tilknyttet Statens vegvesen. Din rolle involverer:

  • Ledelse og utvikling av avdelingen og medarbeiderne med fokus på faglig kvalitet, godt arbeidsmiljø og effektiv forretningsdrift.
  • Personalansvar for 5 enheter med i underkant av 100 medarbeidere. Du vil ha ansvaret for å utvikle og ivareta medarbeidernes kompetanse og kapasitet.
  • Bygge en proaktiv og serviceinnstilt avdeling som leverer i henhold til fastsatte mål og budsjetter.
  • Sikre at avdelingen har riktig kompetanse og ressurser til å oppnå sine mål.
  • Kommunisere effektivt med interessenter og gi regelmessige oppdateringer om eiendomsstatus og pågående prosjekter.
  • Samarbeide med interne og eksterne partnere for innovative løsninger i eiendomsdriften.

Strategisk ansvar:

  • Utvikle og implementere langsiktige strategier for eiendomsutvikling inkl. avtaleforvaltning og forbedringer av etatens bygninger og fasiliteter.

  • Samarbeide med toppledelsen for å sikre at strategiene er i tråd med organisasjonens overordnede mål.
  • Aktivt delta i etatens strategier for å bli mer datadrevet. 

Økonomi og budsjettstyring:

  • Utarbeide og administrere budsjetter for eiendomsporteføljen.
  • Sikre kostnadseffektive løsninger og rapportere regelmessig.

Sikkerhet og forskriftsmessig etterlevelse: 

  • Sørge for hensiktsmessige sikkerhetsprosedyrer for å beskytte eiendeler og ansatte.
  • Utføre regelmessige sikkerhetsinspeksjoner og risikovurderinger for å identifisere og redusere potensielle farer.
  • Sikre etterlevelse av relevante regelverk.    

Kompetansekrav:

  • Utdanning på bachelor- eller masternivå innen relevante fagområder
  • Lang og relevant ledererfaring med dokumenterte resultater innen byggherreorganisasjon, rådgiverbransjen og/eller entreprenørbransjen er et krav. 

Omfattende og relevant arbeidserfaring kan kompensere for manglende formell utdanning.

Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanningfra-utlandet).

Ønskede kvalifikasjoner: 

  • Dokumentert erfaring med strategisk planlegging, prosjektledelse og økonomistyring. 
  • God teknisk forståelse og kjennskap til systemer for effektiv eiendomsdrift er en fordel.
  • Kompetanse og erfaring innen et av avdelingens fagområder, støttet av relevant utdanning, kurs og praktisk erfaring. 
  • Erfaring med digitalt prosjektstyringsverktøy og digitale prosesser. 
  • Analytiske ferdigheter
  • Svært gode muntlige og skriftlige kommunikasjonsevner.

Personlige egenskaper:

  • Evne til kontinuerlig utvikling og kunnskapsoppdatering, samt en nysgjerrig og kvalitetsbevisst tilnærming. 
  • Personlig egnethet er viktig i lederrollen og vil bli tillagt stor vekt.

Hvorfor skal du velge oss?

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.

Vi tilbyr deg også disse godene:

  • fleksitid og gode ordninger for avspasering
  • god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
  • mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
  • gode muligheter for faglig påfyll

Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.

Krav til søknaden

Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.

Positiv særbehandling

Statens vegvesen er opptatt av mangfold og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler befolkningen. Vi har behov for medarbeidere med ulike bakgrunner, erfaringer, kompetanser og perspektiver for å løse vårt samfunnsoppdrag. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Dersom det er kvalifiserte kandidater med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil vi kalle inn minst én søker fra hver av disse gruppene til intervju. For at du skal bli vurdert som søker i disse gruppene (bli positivt særbehandlet), må du oppfylle visse krav. Du kan lese mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.

Søkerlista er offentlig

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.

Har du spørsmål om stillingen? 

Kontakt divisjonsdirektør Jane Bordal tlf. 90103330. 

Søk stilling

Powered by Labrador CMS