Rådgiver etterlevelse
Statsbygg er en av Norges største byggherrer og eiendomsforvaltere, og gir råd til staten i bygge- og eiendomssaker. På vegne av staten leder vi noen av landets største og mest komplekse byggeprosjekter og tar vare på noen av våre aller viktigste eiendommer. Statsbygg skal tenke og handle langsiktig, og derfor har vi satt oss ambisiøse mål. Vi skal være en virksomhet som ser dagens og framtidens behov hos de som bruker bygningene våre, og vi satser spesielt på bærekraft, seriøsitet og innovasjon.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulik kompetanse, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. Søkere kan bli oppført på søkerlisten selv om vedkommende har anmodet om konfidensiell behandling. Søkere vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.
Vil du være med på å videreutvikle Statsbyggs etterlevelsesfunksjon (Compliance)?
Avdeling for Økonomi og virksomhetsstyring har et overordnet ansvar for virksomhetsstyring, etterlevelse, økonomistyring, regnskap, dokumentasjonsforvaltning, lønn og anskaffelser i Statsbygg. Vi styrker nå vår etterlevelsesfunksjon ved å etablere en egen enhet for etterlevelse. Til denne søker vi rådgiver etterlevelse.
Etterlevelsesfunksjonen skal sikre at Statsbygg etterlever eksterne og interne regler, strukturer og prosesser, og skal jobbe både forebyggende, rådgivende og kontrollerende. Stillingen er nyopprettet og vil sammen med avdelingsdirektør etterlevelse få ansvaret for å trekke opp naturlige grensesnitt mot andre seksjoner/avdelinger i organisasjonen. Dette er en unik mulighet til å være med å videreutvikle Statsbyggs etterlevelseskultur.
Arbeidsoppgaver
- Sikre at Statsbygg til enhver tid etterlever aktuelle regelverk og policyer og være sentral i å forebygge og begrense faktiske og potensielle negative konsekvenser
- Utvikle og forvalte rammeverk, systemer og arbeidsprosesser for etterlevelse og internkontroll
- Gjennomføre (eller sørge for) uavhengige kontrollaktiviteter for å påse at Statsbyggs virksomhet skjer i overenstemmelse med rutiner, retningslinjer, lover og forskrifter
- Kartlegge og analysere etterlevelsesrisikoer, samt implementere risikoreduserende tiltak
- Være ansvarlig for å systematisere og gi opplæring og rådgivning innen etterlevelse
- Utvikle og forvalte Statsbyggs habilitetsregister
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning på masternivå, for eksempel innen økonomi eller rettsvitenskap. For kandidater med særlig relevant erfaring kan utdanning på bachelornivå vurderes
- Fordel med relevant erfaring fra arbeid med etterlevelse og/eller intern kontroll. Slik erfaring kan for eksempel være fra en etterlevelses(compliance)funksjon, fra rådgivning, forvaltning, innkjøp, tilsyns-/kontrolloppgaver eller lignende
- Fordel med kjennskap til eller erfaring med risikovurdering innenfor etterlevelsesområdet
- Fordel med erfaring med etiske retningslinjer og anti-korrupsjon, aktsomhetsvurderinger, håndtering av interessekonflikt og habilitetsvurderinger
- Svært god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
Personlige egenskaper
- Trygg og tydelig med engasjement, gjennomføringskraft og faglig integritet
- Selvstendig med evne til å være proaktiv, planleggende og løse utfordringer på en god måte
- God rolleforståelse
- Et godt moralsk kompass
- Trives med høyt tempo og arbeider konstruktivt under press
- God evne til relasjonsbygging og til å formidle komplekse problemstillinger på en lettfattelig måte
Vi tilbyr
- Muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker og påvirke en hel bransje
- Spennende og utfordrende arbeidsoppgaver for en av Norges største og mest profesjonelle utviklere, byggherrer og eiendomsforvalter
- Hyggelige kolleger og godt arbeidsmiljø, overtidsbetaling, gode pensjons- og forsikringsordninger, fleksitid og støtteordning for trening
- Moderne og aktivitetsbasert arbeidsplass midt i Oslo sentrum med godt kollektivtransporttilbud og innendørs sykkelparkering
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med gode pensjons-, forsikrings- og boliglånsordninger. Fra lønnen trekkes 2 % til Statens pensjonskasse
- Stillingen avlønnes fra kr 600 000,- til kr 900 000,- avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt godt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes
Kontaktinformasjon
Siri Helen Reidulff
fagansvarlig etterlevelse